• Hem
  • Integritet

Allt om din
integritet

Uppdaterad integritetspolicy

Vi har gjort några förtydliganden i vår integritetspolicy. Det handlar bland annat om på vilket sätt vi samlar in uppgifter, till vem vi lämnar ut uppgifter (till exempel inom Tele2-koncernen) och på vilket sätt vi kommunicerar med dig. Den uppdaterade integritetspolicyn gäller från 4 december. Du som redan är kund hos oss behöver inte göra något, men läs gärna vår uppdaterade integritetspolicy.

 

Ditt val av operatör grundar sig i ett uttryckt förtroende och ledstjärnan i allt vi gör är att just värna det förtroendet och vara transparent mot dig som kund. 

Trygg och schysst hantering av dina personuppgifter

För oss på Tele2 har det alltid varit viktigt att dina personuppgifter hanteras på ett tryggt och schysst sätt. Vi tror starkt på att vara helt transparenta gentemot dig som kund och att alltid säga precis som det är kring hur personlig information om dig kommer att hanteras, och hur vi resonerar när vi tar ställning i frågor om integritet, såsom skydd för dina personuppgifter. Därför är vi angelägna att alltid informera om ställningstaganden och hanteringen av integritetsfrågor i alla sammanhang: i massmedier, i sociala medier och i direktkontakter med dig som kund.

Längre ner på sidan hittar du mer information om integritet, bland annat i vår integritetspolicy och får även tips och råd för hur du på ett säkert sätt använder dina tjänster från Tele2.

Här finns mer information om Integritet och dataskydd för hela Tele2-koncernen. 

Vår hållning är enkel och kan sammanfattas i fyra punkter:

  • Vi värnar om din integritet och välkomnade GDPR (General Data Protection Regulation) med öppna armar den 25 maj 2018.
  • Alla uppgifter om dig hanteras alltid med stor respekt, sekretess och varsamhet på ett tryggt och schysst sätt.
  • Vi säljer aldrig dina kunduppgifter vidare till externa parter.
  • Vi är aktiva i debatter som handlar om att skydda våra kunders integritet.

  • Säkerhet

    Läs mer och få tips på hur du bland annat kan skydda dig från att utsättas för brott och hur du använder din mobil och uppkoppling på ett säkert sätt. 


  • Integritetspolicy

    Vi värnar om din personliga integritet. I vår integritetspolicy kan du bland annat läsa mer om hur vi hanterar dina person­uppgifter och vilka uppgifter vi behandlar.

    Ny integritetspolicy gäller från 4 dec 2018.


  • Villkor & blanketter

    När du ingår ett avtal med Tele2 så godkänner du våra Allmänna villkor och vår Integritetspolicy

    Här har vi samlat alla våra villkor, avtal, blanketter och andra viktiga dokument som hör till dina tjänster hos Tele2.


  • Cookiepolicy

    Webbplatsen tele2.se använder cookies. Enligt lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om att webbplatsen innehåller cookies och vad de används till.

GDPR – General Data Protection Regulation

Vad är GDPR?

GDPR är en dataskyddsförordning (General Data Protection Regulation) som började gälla i hela EU 25 maj 2018. Den ersatte tidigare Personuppgiftslagen (PUL). Mycket är sig likt från Personuppgiftslagen, men skyddet för din personliga integritet förstärks och du får större kontroll över dina uppgifter. 

Vad innebär det för mig som kund?

GDPR påverkar inte dina tjänster eller produkter hos oss på Tele2. Däremot har du fått större möjlighet att bestämma över dina personuppgifter. Alla dina rättigheter och annan information som rör dina personuppgifter hittar du i vår integritetspolicy.

En rättighet du har är att när som helst invända mot att dina uppgifter används för direktmarknadsföring. Detta gör du genom att kontakta oss på Tele2

Vår integritetspolicy i korta drag

Här följer exempel på typ av uppgifter som vi samlar in:

Kunduppgifter: är uppgifter om dig som person kopplat till din tjänst t.ex. vilka tjänster du har hos oss, ditt namn, personnummer och övriga kontaktuppgifter.

Trafikuppgifter: är uppgifter om hur och hur länge du använder din tjänst gällande samtal, SMS och surfförbrukning.

Externa källor: Exempel på externa källor kan vara personregister eller kreditupplysning när det behövs.

Vi samlar in uppgifter på olika sätt: 

  • Genom dina kontakter med oss, t.ex. när du blir kund hos oss eller om du är i kontakt med vår kundservice.
  • Genom att du använder någon av våra tjänster eller produkter, t.ex. när du ringer eller skickar sms.
  • Genom att inhämta uppgifter från andra externa källor t.ex. person- register eller vid kreditupplysning.
  • Genom att använda cookies på våra webbplatser.

Nedan visas för vilka ändamål vi behandlar dina personuppgifter:

  • Tillhandahålla och fullgöra avtal om tjänster och produkter
  • Utveckla och förbättra tjänster, produkter och service
  • Tillhandahålla och förbättra service till våra kunder
  • Direktmarknadsföring
  • Informationssäkerhet och för att förhindra missbruk av tjänster och produkter
  • Fullgöra skyldighet enligt lag eller annan författning, myndighets föreskrift, beslut, begäran eller riktlinjer och för att kunna tillvarata våra intressen

Mer information om respektive ändamål och den legala grunen finns i vår integritetspolicy.

Nedan ser du till vilka vi lämnar ut dina personuppgifter:

  • Till underleverantörer eller till bolag i vår koncern som behandlar uppgifter för vår räkning
  • Överföring av personuppgifter till tredje land
  • Till andra operatörer eller tjänsteleverantörer som tillhandahåller eller medverkar till att tillhandahålla tjänster eller produkter till dig
  • Nummerupplysning
  • Övriga mottagare

Mer information om överföring till tredje land:

Mer information om respektive part finns i vår integritetspolicy

Som huvudregel sparar vi dina kunduppgifter för ändamålen som vi angett ovan så länge som du är kund hos oss och i upp till 24 månader därefter. Dina trafikuppgifter sparar vi i upp till 12 månader efter det att uppgifterna skapades. Men vi kan även komma att spara dessa uppgifter längre för vissa ändamål exempelvis för:

  • fakturerings- och betalningsändamål, som en del av bokföringsunderlag eller för att kunna tillvarata våra intressen sparar vi uppgifter i upp till 10 år efter det att underlaget skapades eller så länge som en eventuell tvist pågår.
  • direktmarknadsföringsändamål sparar vi kunduppgifter i 24 månader efter det att avtalsförhållandet har upphört.
  • att kunna analysera hur just du använder våra tjänster och produkter och för att skräddarsy erbjudanden som passar just dig så sparar vi dina trafikuppgifter så länge vi har ett giltigt samtycke från dig och som längst i 24 månader efter det att dina trafikuppgifter samlades in.
  • att kunna tillhandahålla och förbättra vår service till dig sparar vi kunduppgifter i 24 månader efter det att avtalsförhållandet upphört. Inspelade samtal och chattkommunikation kan komma att sparas i högst 90 dagar.
  • att fullgöra skyldighet enligt lag eller annan författning, myndighets föreskrift, beslut, begäran eller riktlinjer sparar vi kunduppgifter och trafikuppgifter så länge som i lagen anges.

Ja, vi kan komma att spela in dina samtal för att förbättra servicen till våra kunder. Inspelade samtal sparas högst 90 dagar.

I enlighet med gällande lagstiftning har du ett antal rättigheter som innebär att du kan få information om och kontroll över dina egna personuppgifter.

Dina rättigheter

  • Rätt till information och tillgång till dina personuppgifter
  • Rätt till rättelse
  • Rätt att bli raderad
  • Rätt att göra invändningar
  • Rätt till begränsning av behandling
  • Rätt till dataportabilitet

Mer information om respektive rättighet och när/hur du kan göra dina rättigheter gällande finns i vår integritetspolicy

Har du frågor eller vill utöva dina rättigheter, t.ex. återkalla ditt samtycke kan du alltid kontakta kundservice antingen via chatt eller på telefon: 0772-252525. Du kan också återkalla ditt samtycke via Mitt Tele2

Om du inte vill ha vår direktmarknadsföring
Om du inte vill ha erbjudanden från oss har du rätt att tacka nej. Ring då till kundservice, eller klicka på avregistrera i SMS eller e-post. Du kan även avregistrera dig per brev till: Tele2 Sverige AB, Box 62, 164 94 Kista. Ange namn, personnummer och vilket abonnemang det gäller.

Om du inte vill delta i våra kundundersökningar
Du har alltid rätt att tacka nej till att delta i kundundersökningar. Ring då till vår kundservice. Du kan även avregistrera dig per brev till: Tele2 Sverige AB, Box 62, 164 94 Kista. Vänligen ange namn, telefonnummer och vilket abonnemang det gäller.

Dataskyddsombud Tele2 Sverige AB
Vårt dataskyddsombud övervakar att vi följer gällande lagstiftning och behandlar dina personuppgifter på ett korrekt sätt. Om du vill kontakta vårt dataskyddsombud går det bra att ringa till vår kundservice för Tele2 på telefonnummer 0772-252525 eller mejla till dposweden@tele2.com.

Personuppgiftsansvarig
Tele2 Sverige AB är ansvarig för den behandling av våra kunders (konsu- menter) personuppgifter som görs för varumärket Tele2. Som personuppgiftsansvarig bestämmer vi ändamålet och medlen för behandlingen.

Klagomål
Om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med gällande rätt kan du lämna in ett klagomål direkt till oss eller till Datainspektionen.

Läs vår integritetspolicy för ytterligare information.